Sestava osy
Spojení, jehož prostřednictvím je kolo spojeno s konzolou pojezdového kola. Normálně je tvořená závitovým čepem s maticí, podložkami, trubkou a v případě potřeby vymezovacími podložkami.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Kroužek kuličkového ložiska
Součást, která zahrnuje valivé prvky kola.
Otvor pro šroub
Otvor zhotovený v horní straně konzoly, používaný pro upevnění pojezdového kola k zařízení.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Vývrt
Středová část kola, navržená pro vložení sestavy osy nebo valivých prvků, které usnadňují otáčení kola (kuličková ložiska, válečková ložiska, kluzná ložiska atd.).
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Konzola
Spojovací součást mezi kolem a zařízením. Normálně všechna kola vyžadují konzolu pro montáž na vybrané zařízení; výjimkou jsou kola, jejichž osa je integrována přímo do zařízení. Otočná konzola: otáčí se okolo vlastní svislé osy s tím, jak se mění směr pohybu zařízení; může být tvořená otočnou deskou konzoly, otočnou konzolou s průchozím otvorem nebo otočnou konzolou s dříkem. Otočná konzola může být rovněž vybavená brzdou. Pevná konzola: bez otáčení; je navržena tak, aby udržovala kolo v pohybu přímým směrem.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Brzda
Zařízení, které umožňuje zablokování otáčecího pohybu konzoly okolo její osy a zablokování otáčení kola (sestavy kola a konzoly). Na otočná kola mohou být namontovány přední a zadní brzdy.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Středový čep
Součást otočné konzoly, která spojuje desku, vidlici a kroužek kuličkového ložiska; díky středovému čepu deska s vidlicí tvoří jednu součást, zatímco kroužek kuličkového ložiska se může volně otáčet okolo své vlastní osy.
Sestava středu kola (disk)
Sestava středu kola (disk) je tou částí kola, která spojuje potah s vývrtem. Dodává se v různých provedeních a tvarech a vyrábí se z různých materiálů; může se jednat o součást z jednoho dílu nebo dvou či více spojených dílů dohromady.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Potah
Vnější prstenec kola; může být zhotovený z různých materiálů a charakterizuje vlastnosti kola. Potah je spojený s diskem kola do jednoho kusu nebo je namontován při mechanickém montování disku.
Dynamická únosnost
Dynamická únosnost kola je definována jako hodnota maximálního zatížení (vyjádřená v N), kterou kolo dokáže unést ve shodě s evropskou normou UNI EN 12532:2001 a mezinárodní normou ISO 22883:2004. Dynamické testování za stálé rychlosti 4 km/h (1,1 m/s) vyžaduje překonání 500 překážek šířky 100 mm, s výškou rovnající se 5% průměru kol s elastickým valivým potahem (tvrdost až 90 Shore A) a 2,5% průměru kol s tuhým valivým potahem (tvrdost vyšší než 90 Shore A), aniž by došlo k jakékoliv trvalé deformaci, která by mohla snížit jeho provozní účinnost.
Směrovost
Schopnost zařízení pokračovat v pohybu ve stanoveném směru.
Prachové těsnění
Součást otočné konzoly, která chrání valivé prvky před prachem.
Vidlice
Součást pevné nebo otočné konzoly, která nese kolo; normálně má tvar obráceného písmene „U“. Otvory pro vložení sestavy osy kola jsou zhotoveny na dolních koncích vidlice; otočné prvky jsou nainstalovány na horní straně.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Tvrdost
Náchylnost materiálu k proražení jiným předmětem. Je měřena empirickými testy, které se používají pro hodnocení rozsahu průniku specifickou silou do materiálu za specifických podmínek. Tvrdost je nepřímo úměrná průniku. Lze provádět různé testy a jejich pomocí měřit tvrdost materiálu. Tvrdoměry Shore A a Shore D se používají pro některé nejběžnější testy: tvrdoměr typu A se používá pro měkčí materiály (elastomery), zatímco typ D se používá pro tvrdší materiály (termoplasty, polypropylen).
Referenční normy: UNI EN ISO 868:1999 - ASTM D 2240-2004
Ovladatelnost
Schopnost zařízení snadno měnit směr jízdy.
Deska
Horní část konzoly, s otvory nebo štěrbinami, používaná pro připojení k zařízení. Může mít různé tvary: obdélníková se čtyřmi montážními otvory, čtvercová se čtyřmi montážními otvory, trojúhelníková s třemi montážními otvory, kruhová s otvorem pro šroub, kruhová s dříkem.
Referenční norma: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Valivý odpor
Hodnota maximálního zatížení (vyjádřená v N), platného pro každé jednotlivé kolo, se kterým může obsluha pohybovat, na rovné trase i dlouhodobě, bez únavy.
Statické zatížení
Hodnota maximálního zatížení (vyjádřená v N), kterému může stacionární kolo odolat bez vzniku trvalých změn pro dané kolo.
Referenční normy: UNI EN 12527:2001 - ISO 22878:2004
Dřík
Svislý konec otočného kola, používaný pro upevnění otočného kola do otvoru v zařízení.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004
Odolnost proti roztržení
Schopnost materiálu odolat šíření trhliny. Měří se v testu za podmínek definovaných ve standardech ASTM D 624b-2000 - UNI 4914:1987. Během tohoto testu je na testovaném vzorku, na který je přenášena tažná síla, vytvořena trhlina kolmá k působení tažné síly.
Běhoun
Vnější povrch kola; součást kola, která je ve styku se zemí. Může být hladký nebo s reliéfním dezénem pro zlepšení přilnavosti k povrchu země.
Vulkanizace
Ošetření sírou nebo sirnou sloučeninou, nanesenou na některou látku, včetně pryže, s cílem eliminovat její plastické vlastnosti a dosáhnout její dokonalé elasticity.
Kolo
Mechanická sestava u které je kluzný pohyb nahrazený valivým pohybem díky otáčení kola okolo vlastní osy. Kolo je tvořeno následujícími součástmi: běhoun, potah, sestava středu kola (disk), vývrt a valivý prvek. V závislosti na metodě konstrukce a použitých materiálech může být kolo rozděleno do čtyř skupin: pryžové, polyuretanové, monolitní (tvrdý vzorek) a pneumatické.
Referenční normy: UNI EN 12526:2001 - ISO 22877:2004