5.4 Rychlost a prostředky přenosu tažné síly
Rychlost zařízení je důležitým faktorem při výběru kola. Pokud je rychlost 0 a použití je tak převážně statické, postačuje porovnat únosnost každého kola se statickým zatížením uvedeným v katalogu výrobce. Pokud je rychlost jiná než 0, pak musí být vzaty v úvahu prostředky přenosu tažné síly. Prostředky přenosu tažné síly jsou nástrojem používaným pro vyvození síly, která pohybuje tělesem. V průmyslu mohou být zařízení pro přenos tažné síly ruční nebo mechanické. Ruční pohyb se týká situace, za které je síla vyvozována jednou nebo několika osobami, zatímco mechanický pohyb se týká situace, ve které je taková síla vyvozována mechanickým zařízením (integrované pohony nebo pomocí tažných zařízení).
- Ruční pohyb
Pro ruční pohyb je rychlost obecně nižší nebo rovná 4 km/h. Výběr kola, které umožňuje pohybovat zatížením pouze jednomu operátorovi, by měl být založen na hodnotě valivého odporu kola, stanoveného následujícím vzorcem:

kde: S = valivý odpor; Pu = hmotnost přepravovaného tělesa; Pc = hmotnost zařízení (hmotnost obalu); n = počet kol zařízení (maximálně 4). Hodnota takto získaná by měla být porovnána s hodnotou valivého odporu kola uvedenou v katalogu výrobce.
- Mechanický pohyb s tažným zařízením
V případě mechanického pohybu s tažnými zařízeními by kolo mělo být vybráno na základě provozní rychlosti zařízení. Jmenovitá dynamická únosnost kola se normálně týká rychlosti maximálně 4 km/h (1,1 m/s). Pokud je rychlost vyšší než 4 km/h, musí být pro danou hodnotu únosnosti použit korekční součinitel, protože materiály tvořící kolo podstupují chemicko-fyzikální změny, během kterých se jejich výkonnost snižuje se zvyšující se provozní rychlostí. V následující tabulce jsou uvedeny orientační procentuální hodnoty změny únosnosti se zvyšující se rychlostí pro různé typy kol.
Rozsah rychlosti/r[km/h] | Koeficient změny únosnosti/r(1,00 = 100 % únosnosti) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Min | Max | RE.FF | RE.F1 | RE.F2 | RE.F5 | RE.F5-ESD | RE.F4 | FE.F8 | RE.G1 | RE.E2 | RE.E3 | RE.G2 | RE.G5 | |
0,00 | 4,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
4,00 | 6,00 | 0,60 | 0,60 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0,80 | 0.7 |
6,00 | 10,00 | ▲ | ▲ | 0,80 | ▲ | ▲ | 0,60 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.5 |
10,00 | 12 | ▲ | ▲ | 0.7 | ▲ | ▲ | 0.5 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.4 |
12 | 16 | ▲ | ▲ | 0.6 | ▲ | ▲ | 0.4 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.3 |
> 16 Km/h | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ |
▲ Nedoporučuje se
- Integrovaný mechanický pohyb
Pro zařízení s integrovaným pohonem (zařízení s hnacími koly, zařízení s vlastním pohonem), jsou kola vystavená specifickému zatížení a namáhání. Ve skutečnosti hnací kola nesou nejenom zatížení, ale rovněž musí přenášet tangenciální zatížení, které umožňuje pohyb kola a tedy i samotného zařízení. Kromě toho je potah hnacího kola vystaven ještě vyššímu zatížení. Obzvláště při výběru kol pro zařízení s vlastním pohonem je nutné vzít v úvahu tyto následující faktory:
- typ kluzných nebo valivých ložisek použitých ve vývrtu;
- tolerance spojení mezi vývrtem a osou;
- materiál vývrtu ve vztahu k materiálu osy;
- četnost rozjíždění a zastavování součástí, které se podílejí na pohybu;
- obracení směru pohybu;
- přítomnost i dočasného přetížení.
Protože je nutné vyhodnotit mnoho faktorů, doporučuje se kontaktovat společnost ELESA+GANTER CZ s.r.o. a vybrat kola pro použití u zařízení s vlastním pohonem podle jejich pokynů.
-
Generals
-
1. Plastové materiály
- 1.1 Mechanická pevnost
- 1.2 Tepelná odolnost
- 1.3 Pevnost a tvrdost povrchu
- 1.4. Odolnost proti chemickým látkám
- 1.5 Odolnost proti venkovnímu prostředí a UV záření
- 1.6 Odolnost proti ohni
- 1.7 Elektrické vlastnosti
- 1.8 Povrchová úprava a čistitelnost
- 1.9 Soulad s mezinárodními normami
- 1.10 Kompetence technického oddělení elesa+ganter
- 2. Kovové materiály
- 3. Jiné materiály
- 4. Strojní tolerance
- 5. Pevná madla
- 6. Opatření při montáži
- 7. Speciální provedení
- 8. Barvy
- 9. Zkušební hodnoty
-
10. Technické tabulky
- 10.1 Převodní tabulky
- 10.2 DIN 79 čtvercové otvory a hřídele
- 10.3 DIN 6885 Klínové drážky
- 10.4 GN 110 a GN 110.1 Příčné otvory
- 10.5 DIN 13 ISO Metrické závity
- 10.6 DIN 228 Cylindrické závity GAS-BSP
- 10.7 DIN EN ISO 898-1 | DIN EN 20898-2 Hodnoty pevnosti
- 10.8 DIN ISO 286 ISO – základní tolerance
- 10.9 Klasifikace ochrany IP
- 10.10.1 PFB | PRB Zajištění závitu pomocí polyamidového povlaku /Polyamidový povlak kompletní
- 10.10.2 Provedení MVK představuje zajištění závitu lepidlem pomocí mikrokapslí (barva povlaku červená).
- 10.11 Vlastnosti nerezové oceli
- 10.12 Povrchové úpravy
- 10.13 Vlastnosti uhlíkaté oceli, zinkových slitin, hliníku, mosazi
- 10.14.1 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.14.2 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.14.3 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.15 Nosnost – madla tvaru U
- 10.16 Nosnost kovových pantů
- 10.17 Pevnost pružinových pístků
- 10.18 Montážní sady GN 965 a GN 968
- 11. Silentbloky
-
1. Plastové materiály
- Hygienic Design
- Ovládací prvky
- Utahovací kolečka
- Regulační prvky
- Ukazatelé polohy
- Zajišťovací prvky
- Kloubové prvky
- Prvky převodového ústrojí
- Polohovací nohy
- Panty
- Západky
- Rychloupínače a uzávěry
- Prvky pro hydraulické systémy
- Trubkové spojky
- Pojezdová kola
- Magnety
- Komponenty pro dopravníky
- Lineární vedení
- Antivibrační elementy
- Vakuové komponenty
- Elastomerové pružiny