Přehled typů | |
---|---|
RUČNÍ KOLA PLNÁ GN 321 Hliník Obruč kola leštěná OTOČNÉ RUKOJETI GN 598 Ocel práškově lakováno barva černá, povrch s texturou | ![]() |
RUČNÍ KOLA SE DVĚMA PAPRSKY GN 32 Hliník Obruč kola leštěná OTOČNÉ RUKOJETI GN 598 Ocel práškově lakováno barva černá, povrch s texturou | ![]() |
RUČNÍ KOLA PLNÁ GN 323 Hliník práškově lakováno barva černá, povrch s texturou OTOČNÉ RUKOJETI GN 598 Ocel práškově lakováno barva černá, povrch s texturou | ![]() |
RUČNÍ BEZPEČNOSTNÍ KOLA PLNÁ VDN.FP+I+ST Duroplast OTOČNÉ RUKOJETI I.281+x Duroplast | ![]() |
Montážní pokyny - Bezpečnostní ruční kola
Podle pokynů týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí být ruční kola správně připevněná na ovládacích hřídelích mechanismu stroje. Během činnosti mechanismu musí být zabráněno otáčení ručního kola současně s hřídelem. Bezpečnostní ruční kola zcela vyhovují těmto požadavkům:
Když se hřídel volně otáčí, ruční kolo je odpojeno. Bezpečnostní zubová spojka kola zajistí axiální spojení kola se hřídelem. Ke spojení dochází nuceně ze strany obsluhy (tlakem nebo tahem). Ruční kolo je nyní zcela spojeno se hřídelem.
Když obsluha ruční kolo uvolní, automaticky se odpojí od hřídele.
Počet doporučení pro uživatele pro různé typy provedení je uveden níže. Tato doporučení jsou nezávazná a jsou poskytována bez odpovědnosti poskytovatele a nepředstavují záruku správné funkce. Uživatel musí v každém případě určit, zda jsou bezpečnostní ruční kola vhodná pro daný účel a použití.
1. Ruční kola s bezpečnostní spojkou GN 000.4 (kluzné ložisko)
Díly spojovacího mechanismu jsou smontovány v uzavřeném pouzdře. Tato sestava se nazývá spojka. Spojka slouží pro snadné spojení všech typů ručních kol s ovládacím hřídelem mechanismu stroje.
Spojovací sestava může být namontována také na ruční kola, tak že axiální pohyb tlakem nebo tahem způsobil spojení. Verze pro spojení tahem je bezpečnější z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, protože riziko neúmyslného spojení je nižší.
Provedení A (bez rukojeti)
Toto ruční kolo nemá rukojeť, která by působila jako nevyvážená hmota. Odpadá zde riziko nehody a úrazu, protože zastavení otáčejícího se kola lze provést pouhým dotykem.
Při otáčení kola není ložisko nadměrně namáháno, to znamená, že tento typ je obzvláště vhodný pro nepřetržitý provoz. Při vyšších rychlostech může však nevyvážené ruční kolo způsobit vibrace. Rovněž je nutno mít na paměti teplo, které vzniká při brzdění kola.
Provedení D (s rukojeti)
Rukojeť způsobuje, že se uvolněné ruční kolo zastaví, když se hřídel otáčí. Vzhledem k typu konstrukce a konstrukce ložisek těchto spojek je použití těchto ručních kol s rukojetí obvykle omezeno na relativně pomalu otáčející se hřídele, které běží krátkou dobu při vyšší rychlosti. Vysoké riziko usazování nečistot (brusného prachu). nebo suchého chodu může také omezit použití tohoto provedení.
Jestliže se odpojené ručního kolo otáčí stále stejnou rychlostí jako ovládací hřídel, důvodem je zvýšené tření v ložisku. Při vyšších rychlostech otáčení ručního kola může docházet k jeho vibracím díky nevyvážené hmotě rukojeti. Toto rychlé otáčení a vibrace mohou být nebezpečné. Tomuto riziku musí být za každou cenu zabráněno.
2.Ruční kola s bezpečnostní spojkou GN 000.5 (jehlové ložisko)
Základní technické informace jsou uvedené v odstavci 1. a dají se aplikovat také na tato ruční kola s bezpečnostní spojkou.
Hlavní rozdíl je v ložisku. U této bezpečnostní spojky je použito jehlové ložisko. Výhodou jehlového ložiska je především velmi malé tření a vyšší odolnost proti zadření a poruše. Ložisko vyžaduje minimální mazání i při vysokých rychlostech.
Větší délka ložiska, nižší tření, tvrzený povrch tělesa ložiska a jemnější ozubení spojkových kroužků umožnuje snadnější a lehčí spojení ručního kola s ovládacím hřídelem.
3. Ruční kola s bezpečnostní spojkou krytou GN 321.6
Tato ruční kola jsou dodávaná s namontovanou bezpečnostní spojkou typu GN 000.5 (jehlové ložisko).
Spojka byla speciálně navržená pro tento typ ručního kola. To znamená, že se nejedná o univerzální díl a spojka nemůže být použitá na jiných typech ručních kol. Spojka je navržená pouze pro spojení kola TAHEM s ovládacím hřídelem.
Základní technické informace jsou uvedené v odstavcích 1. a 2. nahoře. Bezpečnostní spojka je navíc krytá speciální krytkou, která zabraňuje vnikání nečistot dovnitř mechanismu spojky. Tato ruční kola mohou být proto použitá v prašném prostředí.
4. Bezpečnostní ruční kola s upevňovací přírubou ložiska GN 327
Bezpečnostní ruční kola popsaná v bodech 1 až 3 jsou charakteristická tím, že nevyžadují žádné speciální úpravy na straně stroje. Jsou prostě tlačeny přes hřídel. Avšak tření ložiska vytváří spojení mezi hřídelem a ručním kolem, které je třeba mít na paměti, jak je uvedeno výše.
U aplikací s velmi vysokou rotační rychlostí, maximální úrovní bezpečnosti při práci a za nepřetržitého provozu je bezpečnostní ruční kolo s pevnou ložnou přírubou nejlepším řešením. Oddělená konfigurace ložisek znamená, že předpisy uvedené pro typy 1. až 3. neplatí.
Toto bezpečnostní ruční kolo je však složitější a má řadu požadavků na straně stroje.