2.2 Přímé ozubení
Nejběžnější ozubená kola mají tzv. přímé ozubení se zuby na vnější (nebo vnitřní) ploše kola. Přímé ozubení se uplatňuje především tam, kde je potřeba přenést rotační pohyb mezi dvěma souběžnými osami (nebo hřídelemi).
Údaje o maximálním momentu uvedené v tabulkách v technickém listu jsou výsledkem teoretických výpočtů a zároveň experimentálních údajů získaných v laboratoři.
Teoretické výpočty vycházejí z Lewisova vzorce. Podle tohoto vzorce na zub (obrázek 2) v částečném záběru nepůsobí síla (F) (považovaná za statickou) přenášená ozubenými koly. Tato teorie vychází z následujících předpokladů:
- celková síla (F) působí pouze na vrchol zubu
- radiální složka síly (Fr ), která ovlivňuje tlakové namáhání zubu je zanedbatelná; následuje složku síly F určující ohýbání zubu, která je zohledněna jako jediná a pro zjednodušení má stejnou hodnotu jako tangenciální síla (Fr) na roztečné kružnici
- pro potřeby výpočtu se zohledňují nejméně výhodné okolnosti pouze se dvěma zuby v záběru
Síla Ft následně koreluje s momentem (M) prostřednictvím roztečného průměru:
Experimentální údaje byly získány laboratorními testy a ověřeny pomocí softwaru při zohlednění směrnice VDI 2736 platné pro technopolymerová ozubená kola. Testy byly provedeny za nepřetržitého provozu při rychlosti 100–150 ot/min bez jakéhokoli mazání, aby test probíhal za co nejnáročnějších podmínek.
Momenty uvedené v tabulkách v technických listech jsou přibližné údaje a nelze je považovat za platné pro všechny případné aplikace. Výkon významně ovlivňují provozní podmínky (ot/min, provozní teploty, funkčnost s prvky převodových ústrojí z různých materiálů, mazání nebo provoz na sucho, činitel zatížení atd.).
Konstruktér musí zohlednit skutečné provozní podmínky a jejich odlišnosti od laboratorních podmínek.
-
Generals
-
1. Plastové materiály
- 1.1 Mechanická pevnost
- 1.2 Tepelná odolnost
- 1.3 Pevnost a tvrdost povrchu
- 1.4. Odolnost proti chemickým látkám
- 1.5 Odolnost proti venkovnímu prostředí a UV záření
- 1.6 Odolnost proti ohni
- 1.7 Elektrické vlastnosti
- 1.8 Povrchová úprava a čistitelnost
- 1.9 Soulad s mezinárodními normami
- 1.10 Kompetence technického oddělení elesa+ganter
- 2. Kovové materiály
- 3. Jiné materiály
- 4. Strojní tolerance
- 5. Pevná madla
- 6. Opatření při montáži
- 7. Speciální provedení
- 8. Barvy
- 9. Zkušební hodnoty
-
10. Technické tabulky
- 10.1 Převodní tabulky
- 10.2 DIN 79 čtvercové otvory a hřídele
- 10.3 DIN 6885 Klínové drážky
- 10.4 GN 110 a GN 110.1 Příčné otvory
- 10.5 DIN 13 ISO Metrické závity
- 10.6 DIN 228 Cylindrické závity GAS-BSP
- 10.7 DIN EN ISO 898-1 | DIN EN 20898-2 Hodnoty pevnosti
- 10.8 DIN ISO 286 ISO – základní tolerance
- 10.9 Klasifikace ochrany IP
- 10.10.1 PFB | PRB Zajištění závitu pomocí polyamidového povlaku /Polyamidový povlak kompletní
- 10.10.2 Provedení MVK představuje zajištění závitu lepidlem pomocí mikrokapslí (barva povlaku červená).
- 10.11 Vlastnosti nerezové oceli
- 10.12 Povrchové úpravy
- 10.13 Vlastnosti uhlíkaté oceli, zinkových slitin, hliníku, mosazi
- 10.14.1 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.14.2 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.14.3 Vlastnosti duroplastu, elastomeru, technopolymeru a pryže
- 10.15 Nosnost – madla tvaru U
- 10.16 Nosnost kovových pantů
- 10.17 Pevnost pružinových pístků
- 10.18 Montážní sady GN 965 a GN 968
- 11. Silentbloky
-
1. Plastové materiály
- Hygienic Design
- Ovládací prvky
- Utahovací kolečka
- Regulační prvky
- Ukazatelé polohy
- Zajišťovací prvky
- Kloubové prvky
- Prvky převodového ústrojí
- Polohovací nohy
- Panty
- Západky
- Rychloupínače a uzávěry
- Prvky pro hydraulické systémy
- Trubkové spojky
- Pojezdová kola
- Magnety
- Komponenty pro dopravníky
- Lineární vedení
- Antivibrační elementy
- Vakuové komponenty
- Elastomerové pružiny