Stáhnout

Montážní pokyny

Hřídelové klouby a kloubové hřídele

Montážní pokyny

Jednoduché hřídelové klouby převádí rovnoměrný otáčivý pohyb na otáčivý pohyb nerovnoměrný. Během jedné otáčky hnací hřídele na vstupu jednoduchého hřídelového kloubu dojde na hnané hřídeli na výstupu dvakrát ke zrychlení otáčení a dvakrát ke zpomalení otáčení. Tato nerovnoměrnost otáčivého pohybu je závislá na úhlu natočení β.

Pokud chceme dosáhnout rovnoměrného otáčivého pohybu na výstupu, musíme použít dva jednoduché hřídelové klouby nebo jeden kloub dvojitý. V případech, kdy menší nerovnoměrnosti při otáčení nejsou na závadu, nebo když úhel natočení β je malý, pak lze použít pouze jeden hřídelový kloub jednoduchý.

Pro zajištění rovnoměrného přenosu otáčivého pohybu musí být úhel natočení β stejný na obou koncích (vstupu i výstupu) připojených hřídelí.

V případě, že špatně spojíte dvě části kloubové hřídele k sobě, nedochází ke kompenzaci nerovnoměrného otáčení. Naopak, tento nerovnoměrný pohyb narůstá. Dalším negativním důsledkem je zvýšené namáhání kloubů, kdy vlivem pnutí dochází k jejich destrukci. Z těchto důvodů je nutné při montáží kloubových hřídelí nastavit značky proti sobě.

Uložení konců hřídele v ložisku musí být co nejblíže hřídelovým kloubům.

Pro nepřetržitý provoz hřídelových kloubů s kluzným ložiskem musí být zajištěno dostatečné mazání ložisek. Pokud není možné průběžné mazání kapajícím olejem, je nutné mazat klouby alespoň jednou denně. Na klouby může být také navlečená ochranná krytka GN 808.1 naplněná mazacím tukem.

Hřídelové klouby s kluzným ložiskem, Typ EG

Výběr správné velikosti

V grafu je zobrazený výkon N a točivý moment M hřídelového kloubu DIN 808, typ EG (jednoduchý kloub, kluzné ložisko), který je možné přenést v závislosti na počtu otáček (n).

Hodnoty platí pouze při konstantní rychlosti otáčení, rovnoměrném zatížení a při úhlu natočení max. 10°. Neplatí pro hřídelové klouby z nerezové oceli.

Pro větší úhly natočení ß je nutné pomocí korekčního koeficientu (k) stanovit fiktivní výkon N´ a fiktivní kroutící moment M´ (viz. níže uvedený příklad).

Příklad 1

Výkon, který má být přenesený N = 0,65 kW

Počet otáček n = 230 ot/min

Úhel natočení ß = 10°

Korekční koeficient k = 1

Fiktivní výkon N´ = Jmenovitý výkon N

Průsečík P je dán hodnotou výkonu 0,65 kW a počtem otáček 230 ot/min (to odpovídá kroutícímu momentu 27 Nm).

Nejblíže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P, je typ s průměrem d1 = 25.

Příklad 2

Kroutící moment, který má být přenesený M = 27 Nm

Počet otáček n = 230 ot/min

Úhel natočení ß = 30°

Korekční koeficient k = 2,25

Fiktivní kroutící moment M´ = 2,25 x 27 Nm = 61 Nm

Průsečík P1 je dán hodnotou fiktivního kroutícího momentu 61 Nm a počtem otáček 230 ot/min (to odpovídá fiktivnímu výkonu N’ = 1,47 kW).

Nejblíže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P1, je typ s průměrem d1 = 36.

Hřídelové klouby s jehlovým ložiskem, Typ EW

V grafu je zobrazený výkon N a kroutící moment M hřídelového kloubu DIN 808, typ EW (jednoduchý kloub, jehlové ložisko), který je možné přenést v závislosti na počtu otáček (n).

Hodnoty platí pouze při konstantní rychlosti otáčení, rovnoměrném zatížení a při úhlu natočení max. 10°.

Pro větší úhly natočení ß je nutné pomocí korekčního koeficientu (k) stanovit fiktivní výkon N´ a fiktivní kroutící moment M´ (viz. níže uvedený příklad).

Příklad 1

Výkon, který má být přenesený N = 5,5 kW

Počet otáček n = 2300 ot/min

Úhel natočení ß = 10°

Korekční koeficient k = 1

Fiktivní výkon N´ = Jmenovitý výkon N

.

Průsečík P je dán hodnotou výkonu 5,5 kW a počtem otáček 2300 ot/min (to odpovídá kroutícímu momentu 23 Nm).

Nejblíže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P, je typ s průměrem d1 = 28.

Příklad 2

Kroutící moment, který má být přenesený M = 23 Nm

Počet otáček n = 2300 ot/min

Úhel natočení ß = 18°

Korekční koeficient k = 1,43

Fiktivní kroutící moment M´ = 1,43 x 23 Nm = 33 Nm

Průsečík P1 je dán hodnotou fiktivního kroutícího momentu 33 Nm a počtem otáček 2300 ot/min (to odpovídá fiktivnímu výkonu N’ = 7,9 kW).

Nejblíže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P1, je typ s průměrem d1 = 32.