Stáhnout

3. TECHNICKÉ POZNÁMKY

3.1 Kombinace

Technopolymerové prvky převodových ústrojí lze kombinovat s technopolymerovými i kovovými ozubenými koly. U kombinací s kovovými koly přispívá vyšší tepelná vodivost kovu k rychlejšímu odvodu tepla nahromaděného během provozu. V případě kombinací kovu a technopolymeru je nejlepší volbou kovový pastorek a technopolymerové ozubené kolo, protože opotřebení technopolymerového kola je nižší.

3.2 Osová vzdálenost

Osová vzdálenost (I) je vzdálenost mezi středy hřídelí, na kterých jsou ozubená kola namontovaná, a je dána následujícím vzorcem:

kde d1 a d2 jsou roztečné průměry ozubených kol.

Aby bylo dosaženo optimálního vzájemného propojení mezi dvěma převodovými koly, je nutné mít kladnou vůli mezi oběma hřídeli: rozteč (f) mezi dvěma středy hřídelí, na nichž jsou umístěna převodová kola je o něco delší než provozní vzdálenost (l).

Záběr bez vůle nebo se zápornou vůlí vede k nárůstu tření mezi zuby, což zvyšuje provozní teplotu a snižuje odolnost vůči opotřebení a namáhání. Aby nedocházelo k podobným problémům, doporučují se pro ozubená kola ELESA následující vůle:

  • (+0,03 +0,1) u modulů 0,5 – 1,0 – 1,5
  • (+0,08 +0,3) u větších modulů

3.3 Mazání

Díky speciálním vlastnostem technopolymeru je jednou z hlavních výhod vyztužených technopolymerových ozubených kol možnost jejich použití bez mazacího oleje. Podle možností se však doporučuje kola mazat, aby se snížilo tření a opotřebení a prodloužila se životnost produktů. Na ozubená kola Elesa doporučujeme použít mazací tuk na bázi lithiového mýdla a syntetického oleje.

V porovnání s provozem na sucho mazání výrazně prodlužuje životnost ozubených kol, především pokud jsou provozní podmínky, otáčky za minutu a moment stabilní.

3.4 Obrábění

Správný provoz technopolymerových ozubených kol s přímým ozubením vyžaduje mechanické opracování umístěním svorek na zuby, jak ukazuje obrázek 3. Průměr svorek je nutné upravit podle hlavy ozubeného kola.

3.5 Materiály

Ozubená kola ELESA s přímým ozubením a ozubnice ELESA jsou vyrobena z polyamidu na bázi technopolymeru a vyztužena skelnými vlákny. Hlavní mechanické vlastnosti tohoto typu materiálu jsou následující:

  • vysoká odolnost vůči zkroucení a pevnost v tahu (asi trojnásobná oproti acetalové pryskyřici),
  • dobrá odolnost vůči vysokým teplotám
  • nízký součinitel tření, především v porovnání s ocelí, technopolymerová kola lze díky těmto vlastnostem použít i v aplikacích, kde je mazání zakázáno,
  • nízká specifická hmotnost – technopolymerová kola jsou celkově lehčí než kovová kola,
  • lepší rozměrová stabilita, vyšší odolnost vůči opotřebení a působení chemických látek.