Ocel / Nerezová ocel, jednoduché a dvojité
Ocel, jehlové ložisko
Ocel / Nerezová ocel, jednoduché a dvojité
Ocel, jehlové ložisko
Hřídelové klouby s kluzným ložiskem
Provedení z oceli
Označení otvorů
- Provedení B: bez drážky
- Provedení K: s drážkou pro pero
- Provedení V: se čtvercovým otvorem
Typy
- Typ EG: jednoduchý, kluzné ložisko
- Typ DG: dvojitý, kluzné ložisko
Ocel
Bez popisu
Kloubové plochy / Čepy / Oka ložiska
cementované
Hřídelové klouby s jehlovým ložiskem
Provedení z oceli
Označení otvorů
- Provedení B: bez drážky
- Provedení K: s drážkou pro pero
- Provedení V: se čtvercovým otvorem
Typy
- Typ EW: jednoduchý, jehlové ložisko
- Typ DW: dvojitý, jehlové ložisko
Ocel
Bez popisu
Kloubové plochy, čepy
cementované
Hřídelové klouby s kluzným ložiskem
Provedení z nerezové oceli
Označení otvorů
- Provedení B: bez drážky
- Provedení K: s drážkou pro pero
- Provedení V: se čtvercovým otvorem
Typy
- Typ EG: jednoduchý, kluzné ložisko
- Typ DG: dvojitý, kluzné ložisko
Nerezová ocel AISI 304 NI
Přípustné otáčky hřídelových kloubů DIN 808 s kluzným ložiskem jsou do značné míry závislé na typu použití, zatížení, době používání a také mazání. . Pro otáčky vyšší než 1000 ot/min jsou v každém případě vhodnější hřídelové klouby s jehlovým ložiskem. Při souvislém použití je naprosto nezbytné dostatečné mazání. Toho je dosaženo nasazením ochranné krytky na kloub, která je naplněna mazivem. GN 808.1.
Přípustné otáčky hřídelových kloubů DIN 808 s jehlovými ložisky jsou vyšší než u hřídelových kloubů s kluznými ložisky, avšak závisí na zatížení, době používání a úhlové dispozici. Ideální aplikační otáčky jsou do 4000 ot/min . Jehlová ložiska zajišťují hřídelovým kloubům v úhlové dispozici 3° až 5° značně vyšší efektivitu v porovnání s hřídelovými klouby s kluznými ložisky. Jehlová ložiska mají permanentní mazání, a proto nepotřebují servis. Informace o výběru hřídelových kloubů s jehlovým ložiskem.
Vzhledem k tomu, že pohyblivé části nejsou povrchově ošetřeny, tedy nejsou zakaleny, možnosti použití těchto hřídelových kloubů jsou v porovnání s klouby ze standardní oceli značně omezeny. Směrnice pro výběr hřídelových kloubů s kluznými ložisky podle schématu proto lze aplikovat pouze v omezeném rozsahu. Rychlost otáčení nad 200 ot/min může být kritická. Při nepřetržitém používání hřídelových kloubů z nerezové oceli je velmi důležité dostatečné mazání. Toho je dosaženo nasazením ochranné krytky na kloub, která je naplněna mazivem. GN 808.1. Příklad objednávky uvádí hřídelové klouby se stejnými otvory na obou koncích d2 nebo s.
- S jinými otvory nebo rozdílnými otvory na obou stranách
- Příčné vrtání GN 110.1
Jednoduchý hřídelový kloub převádí rovnoměrný otáčivý pohyb na otáčivý pohyb nerovnoměrný. Během jedné otáčky hnací hřídele na vstupu dojde na hnané hřídeli na výstupu dvakrát ke zrychlení otáčení a dvakrát ke zpomalení otáčení. Tato nerovnoměrnost otáčivého pohybu je závislá na úhlu natočení β.
Pokud chceme dosáhnout rovnoměrného otáčivého pohybu na výstupu, musíme použít dva jednoduché hřídelové klouby nebo jeden kloub dvojitý. V případech, kdy menší nerovnoměrnosti při otáčení nejsou na závadu, nebo když úhel natočení β je malý, pak lze použít pouze jeden hřídelový kloub jednoduchý.
Pro zajištění rovnoměrného přenosu otáčivého pohybu musí být úhel natočení β stejný na obou koncích (vstupu i výstupu) připojených hřídelí.
V případě, že špatně spojíte dvě části kloubové hřídele k sobě, nedochází ke kompenzaci nerovnoměrného otáčení. Naopak, tento nerovnoměrný pohyb narůstá. Dalším negativním důsledkem je zvýšené namáhání kloubů, kdy vlivem pnutí dochází k jejich destrukci. Z těchto důvodů je nutné při montáží kloubových hřídelí nastavit značky proti sobě.
Uložení konců hřídele v ložisku musí být co nejblíže hřídelovým kloubům.
Pro nepřetržitý provoz hřídelových kloubů s kluzným ložiskem musí být zajištěno dostatečné mazání ložisek. Pokud není možné průběžné mazání kapajícím olejem, je nutné mazat klouby alespoň jednou denně. Na klouby může být také navlečená ochranná krytka GN 808.1 naplněná olejem nebo mazacím tukem.
Hřídelové klouby s kluzným ložiskem, Typ EG
V grafu je zobrazený výkon N a kroutící moment M hřídelového kloubu DIN 808, typ EG (jednoduchý kloub, kluzné ložisko) ve vzájemném vztahu s otáčkami RPM n.
Hodnoty platí pouze při konstantní rychlosti otáčení, rovnoměrném zatížení a při úhlu natočení max. 10°. Neplatí pro hřídelové klouby z nerezové oceli.
Pro větší úhly natočení ß je nutné pomocí korekčního koeficientu (k) stanovit fiktivní výkon N´ a fiktivní kroutící moment M´ (viz. níže uvedený příklad).
Vzorce pro výpočet:
Kroutící moment M [Nm] = 9550 x N [kW] / n [min-1]
Výkon N [kW] = M [Nm] x n [min-1] / 9550
1 kW = 1.36 PS / 1 PS = 0.736 kW
Příklad 1
Výkon, který má být přenesený N = 0,65 kW
Počet otáček n = 230 min-1
Úhel natočení ß = 10°
Korekční koeficient k = 1
Fiktivní výkon N' = Jmenovitý výkon N
Průsečík P je dán hodnotou výkonu 0,65 kW a počtem otáček 230 ot/min (to odpovídá kroutícímu momentu 27 Nm).
Nejbliže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P, je typ s průměrem d1 = 25.
Příklad 2
Kroutící moment, který má být přenesený M = 27 Nm
Počet otáček n = 230 min-1
Úhel natočení ß = 30°
Korekční koeficient k = 2,25
Fiktivní kroutící moment M´ = 2,25 x 27 Nm = 61 Nm
Průsečík P1 je dán hodnotou fiktivního kroutícího momentu 61 Nm a počtem otáček 230 ot/min (to odpovídá fiktivnímu výkonu N’ = 1,47 kW).
Nejbliže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P1, je typ s průměrem d1 = 36.
Hřídelové klouby s kluzným ložiskem, Typ EW
V grafu je zobrazený výkon N a kroutící moment M hřídelového kloubu DIN 808, typ EW (jednoduchý kloub, jehlové ložisko), který je možné přenést v závislosti na počtu otáček (n).
Hodnoty platí pouze při konstantní rychlosti otáčení, rovnoměrném zatížení a při úhlu natočení max. 10°.
Pro větší úhly natočení ß je nutné pomocí korekčního koeficientu (k) stanovit fiktivní výkon N´ a fiktivní kroutící moment M´ (viz. níže uvedený příklad).
Vzorce pro výpočet:
Kroutící moment M [Nm] = 9550 x N [kW] / n [min-1]
Výkon N [kW] = M [Nm] x n [min-1] / 9550
1 kW = 1.36 PS / 1 PS = 0.736 kW
Příklad 1
Výkon který má být přenesen N = 5.5 kW
Počet otáček n = 230 min-1
Úhel natočení ß = 10°
Korekční koeficient k = 1
Fiktivní výkon N' = Jmenovitý výkon N
Průsečík P je dán hodnotou výkonu 5.5 kW a počtem otáček 2300 ot/min (to odpovídá kroutícímu momentu 23 Nm).
Nejbliže větší velikost hřídelového kloubu, který odpovídá průsečíku P, je typ s průměrem d1 = 28
Příklad 2
Kroutící moment, který má být přenesený M = 23 Nm
Počet otáček n = 2300 min-1
Úhel natočení ß = 18°
Korekční koeficient k = 1,43
Fiktivní kroutící moment M´ = 1.43 x 23 Nm = 33 Nm
Průsečík P1 je dán hodnotou fiktivního kroutícího momentu 33 Nm a počtem otáček 2300 ot/min (to odpovídá fiktivnímu výkonu N’ = 7,9 kW).
Error: Error%20%231085
Váš požadavek byl odeslaá a bude co nejrychleji zpracován