GN 2426
Pojezdové kladky
pro vodící kolejnice GN 2422
pro vodící kolejnice GN 2422
Typy
- Typ B: kladka s otvorem
- Typ N: normální kladka s centrovaným ložiskem
- Typ E: excentrická kladka s nastavitelným ložiskem
Kladky
- Ložisková ocel, kalená
- Ochrana proti prachu a stříkající vodě
- permanentně mazané
Těsnící kroužek
Plast NBR 2RS
Ložiskový čep
Pozinkovaná ocel, modrý pozink
Pojezdové kladky GN 2426 se kombinují s vodícími kolejnicemi GN 2422 za účelem vytvoření prostorově úsporných lineárních vodících systémů.
Kontaktní povrchy kladek jsou mírně konvexní (vypouklé). Ve spojení s odpovídajícím tvarem vodících kolejnic pro fixní vedení (Typ XT nebo XV) jsou v kontaktu ve čtyřech kontaktních bodech, což zajistí přesný a hladký chod. Totéž platí u kolejnic pro plovoucí vedení (Typ UT nebo UV), ale pouze se dvěma kontaktními body.
V kombinaci s kolejnicí může být při montáži určena vůle nebo počáteční předpětí několika kladek pomocí nastavitelné excentrické kladky (Typ E). Potřebný montážní klíč GN 2424.1 se objednává samostatně.
Utěsněné a permanentně mazané kladky garantují dlouhou životnost a vynikající provozní výkon.
Lineární vodící systémy umožňují vytvořit snadný a spolehlivý lineární pohyb mechanismů. Jejich hlavními provozními výhodami jsou nízké nároky na údržbu, dlouhá životnost a tichý chod. Tyto vlastnosti dělají lineární vodící systémy nepostradatelnými složkami pro efektivní a bezpečný pohyb zařízení. Rovněž vyhovují zařízením s nízkými nároky na potřebnou energii.
Sortiment zahrnuje všechny díly potřebné pro konstrukci a montáž lineárních vodících systémů, které jsou kompaktní a dají se snadno sestavit a nainstalovat. Všechny lineární vodící systémy se skládají z jedné krajní kolejnice s kladkami nebo pojezdovými jednotkami pohybujicími se uvnitř kolejnice.
Kolejnice jsou základem pro lineární vodící systémy. Mohou být konstruovány v provedení pro fixní nebo plovoucí vedení. U typu pro fixní vedení jsou kladky vedené uvnitř kolejnice dvěma plochami, zatímco u typu pro plovoucí vedení jsou vedené pouze jednou plochou. Díky kombinací obou typů lze korigovat případné odchylky nebo chyby v rovnoběžnosti nosné konstrukce. Přípravné práce na nosné konstrukci, včetně přesného obrábění, tak mohou být omezené na minimum. Oba typy kolejnic mohou být namontovány dvěma způsoby: pomocí válcových otvorů nebo pomocí kuželových samostředících otvorů s úhlem 90°.
Pojezdové jednotky jsou k dispozici ve 3 různých typech provedení, které se liší podle jejich radiálního nebo axiálního montážního uspořádání, podle materiálů a podle stupně těsnění. Všechny pojezdové jednotky se skládají ze 3 kladek, přičemž prostřední se vždy dodává s excentricky nastavitelným ložiskovým čepem pro určení počáteční tuhosti pojezdu a vůle uvnitř kolejnice. V závislosti na typu kolejnice mohou být stěrače namontovány na obou koncích pojezdové jednotky.
Pojezdové kladky mají podobnou konstrukci jako kuličková ložiska s hlubokou drážkou. Mají neodnímatelný ložiskový čep, který se používá pro montáž.
Pro speciální aplikace mohou být pojezdové kladky a stěrače dodány odděleně od pojezdových jednotek.
Všechny konstrukční varianty jsou k dispozici ve jmenovitých rozměrech kolejnic h1 = 18, 28, 35 a 43 mm. Kromě standardního rozsahu mohou být také dodávány v délkách až 3600 mm v jednom kusu nebo jako kombinované kolejnice k individuálním a přizpůsobeným požadavkům.

Za účelem zajištění maximální pružnosti jsou systémy lineárních vodících kolejnic vyrobeny z níže uvedených součástí. V závislosti na požadavcích lze příslušné součásti dodat v požadovaném množství. Vzhledem k tomu, že lineární vodící kolejnice a pojezdové jednotky se v mnoha aplikacích sestavují odděleně, jsou tyto díly dodávány nesmontované a zabalené odděleně.
Na vyžádání je možné dodat montážně předpřipravené lineární vodící systémy zahrnující vodící kolejnice GN 2422 a pojezdové jednotky GN 2424.



Tolerance pro montáž lineárních vodících systému
Při kombinaci kolejnic GN 2422 a pojezdových jednotek GN 2424 existují následující rozměry / tolerance.
Pokud je na jedné kolejnici instalováno několik pojezdových jednotek, mezi pojezdovými jednotkami může dojít k posunutí x, které se musí přidat k rozměru h2.

h1 | b | h2 | x |
18 +0.25/-0.10 | +0.15/-0.16 | +0.25/-0.25 | ± 0,20 |
28 +0.25/-0.10 | +0.25/-0.10 | +0.15/-0.35 | ± 0,20 |
35 +0.35/-0.10 | +0.25/-0.10 | +0.10/-0.30 | ± 0,20 |
43 +0.36/-0.10 | +0.25/-0.10 | +0.20/-0.35 | ± 0,20 |
Přesnost navádění
Přesnost navádění lineárních vodících systémů je zobrazená v diagramu.


Přípustné výškové nastavení
Princip kombinace fixního a plovoucího vedení zajišťuje, že nerovnoběžnosti v základní konstrukci jsou kompenzovány. Nicméně při použití kolejnic typů UV / UT a XV / XT, by určité limity neměly být překročené. Následující tabulka ukazuje maximální povolený úhel přesazení výšky kolejnic pro fixní a plovoucí vedení. Upozorňujeme, že zatížení musí být sníženo o 30%, jakmile je dosaženo uvedené hodnoty.
K výpočtu h je třeba použít následující rovnici: h2 = a x tan w, s tabulkovými hodnotami uvedenými níže a použitými na w.
Příklad: h1 = 43, a = 650 mm, w max. = 0.171°
h2 = 650 mm x tan 0.171° = 1.94 mm

h1 | w max. |
18 | 0.057° |
28 | 0.143° |
35 | 0.151° |
43 | 0.171° |
Povolené boční nastavení
Úhlové výchylky a posunutí montážní plochy lze kompenzovat pomocí pevných a pohyblivých nosných kolejnic. Přípustný posun pojezdových kladek a pojezdových jednotek je v případě kolejnic typu UT / UV dán hodnotami x a z. Referenčním bodem je jmenovitý střed pojezdové dráhy bm.
Úhlové výchylky a posunutí montážní plochy lze kompenzovat pomocí pevných a pohyblivých nosných kolejnic. Přípustný posun pojezdových kladek a pojezdových jednotek je v případě kolejnic typu UT / UV dán hodnotami x a z. Referenčním bodem je jmenovitý střed pojezdové dráhy

h1 | b m | x | z |
18 | 6.3 | 1.1 | 0.3 |
28 | 8.6 | 1.3 | 0.7 |
35 | 10.5 | 2.7 | 1.3 |
43 | 14.5 | 2.5 | 1.5 |
Šířky podepření
Aby bylo zaručeno řádné vedení pohybu, musí být dodržené určité vnější rozměry nutné pro montáž lineárních vodících systémů. Vhodné díly pro podepření vodících kolejnic a pojezdových jednotek by neměly mít menší šířku, než jsou rozměry a nebo b. Potom je zaručeno, že vnější působící síly mohou být přenesené spolehlivě na lineární vodící systém bez namáhání montážních šroubů na střih.

h1 | a | b |
18 | 5 | 4 |
28 | 8 | 4 |
35 | 11 | 5 |
43 | 14 | 5 |
Utahovací moment
Při montáži kolejnic s otvory pro šrouby s plochou hlavou, typ UT a XT, se ujistěte, že povrch pro montáž je plochý, že závitové otvory jsou dostatečně hluboké a že horní plocha hlavy šroubu je v jedné rovině s kolejnicí.
Při montáži šroubů s plochou válcovou hlavou musí být dodržený daný utahovací moment.

h1 | Šroub | A/F drážka | Utahovací moment |
18 | M4 x 8 | T20 | 3 Nm |
28 | M5 x 10 | T25 | 9 Nm |
35 | M6 x 12 | T30 | 14 Nm |
43 | M8 x 16 | T40 | 24 Nm |
Rychlost pojezdu
V závislosti na aplikaci a délce instalace může být maximální rychlost pojezdu u lineárníc vodících systému až 7 m/s.
Mazání
Jakmile je pojezdová jednotka umístěna v kolejnici, doporučuje se pomocí štětce mírně namazat plochy pojezdové dráhy kolejnice mazivem pro lineární vodící systémy, vhodné je např. mazivo Klüberplex BE 31-222.
Kontrolujte namazané plochy v pravidelných intervalech kvůli špíně a nečistotám, např. kvůli zanesení kovovými šponami.
V případě viditelného znečištění nebo změny barvy maziva použijte hadr na vyčištění kolejnic a kladek a aplikujte nové mazivo.
Aplikace nového maziva se doporučuje zhruba jednou za rok nebo po ujetí dráhy 100 km v kolejnici.
Provozní teploty
Díly lineárních vodících systémů jsou vhodné pro použití v teplotním rozsahu od -30°C do 130°C.
Zatížení
Určujicími faktory pro výběr nejvhodnějšího lineárního vodicího systému jsou instalační prostor, požadovaný způsob uchycení a přenesené zatížení. Níže uvedené hodnoty pomohou při výběru vhodné pojezdové jednotky nebo pojezdové kladky.
Hodnoty uvedených zatížení jsou pouze orientační a nezahrnují všechny vlivy působící při použití daného výrobku. Uživatel sám musí rozhodnout pro každý individuální případ, jestli vybraný výrobek je vhodný pro zamýšlené použití. Okolní prostředí a doba používání mohou ovlivnit hodnoty daného zatížení.
Označení | Zatížení v hlavních směrech |
- | Co rad [N] |
GN 2426-18-... | 410 |
GN 2426-28-... | 1100 |
GN 2426-35-... | 1760 |
GN 2426-43-... | 2700 |

Lineární vodicí systémy se skládají z vodící kolejnice GN 2422 a pojezdové jednotky GN 2424. Všechny komponenty jsou balené zvlášť a dodávají se nesmontované. Při dodání není nastavená vůle mezi pojezdovou jednotkou a kolejnicí.-
Během montáže pojezdové jednotky proveďte nastavení následujícím způsobem:
1. Ujistěte se, že pojezdové dráhy a pojezdové kladky jsou čisté.
2. Mírně uvolněte montážní šroub středového, excentricky nastavitelné kladky a vložte pojezdovou jednotku (bez dodaných stěračů) do kolejnice (viz také položky 4 a 6).
3. Umístěte pojezdovou jednotku na jeden konec kolejnice. Pokud jde o kolejnice pro plovoucí vedení typu UT a UV, musí se pod konce těla pojezdové jednotky a kolejnice umístit tenká a stabilní podpěra (např. montážní klíč nebo spároměr), aby se zajistilo rovnoměrné vyrovnání pojezdové jednotky v rovných pojezdových dráhách.

4. Vložte montážní klíč GN 2424.1 (součást dodávky) mezi excentrickou pojezdovou jednotku a tělo pojezdové jednotky. (Středící důlky vlevo a vpravo označují polohu pojezdové strany souosých pojezdových kladek / nosných pojezdových kladek.)-


5. Otočením montážného klíče ve směru hodinových ručiček dojde k přitlačení nastavitelné kladky proti horní pojezdové dráze kolejnice. Provede se tak nastavení tuhosti (předpětí) pojezdové jednotky. Je třeba se však vyhnout nadměrnému předpětí, protože se tím zvyšuje tření a snižuje životnost.
6. Pomocí montážního klíče nyní držíte čep nastavitelné kladky ve správné poloze a můžete mírně utáhnout upevňovací šroub. Správný utahovací moment bude nastavený později.

7. Posuňte pojezdovou jednotku v kolejnici z jednoho konce na druhý a ujistěte se, že mírné předpětí je konstantní po celé délce kolejnice. Pohyb by měl být volný, bez drhnutí nebo zastavení pojezdové jednotky v kterémkoliv místě uvnitř kolejnice.
8. Nyní můžete dotáhnout upevňovací šroub doporučeným utahovacím momentem uvedeným v tabulce, přičemž montážní klíč stále drží polohy nastavitelné kladky na svém místě.
h1 | Utahovací moment |
18 | 3 Nm |
28 | 7 Nm |
35 | 7 Nm |
43 | 12 Nm |
9. Nyní se mohou namontovat stěrače a u pojezdových jednotek typu N také podélné těsnění. K tomu je nutné vyjmout pojezdové jednotky z kolejnice.
10. Před opětovným vložením pojezdové jednotky zpátky do kolejnice se ujistěte, že pojezdové dráhy a kladky jsou správně namazány pomocí maziva pro lineární vedení.

Váš požadavek byl odeslaá a bude co nejrychleji zpracován